Fixa lacken

Skadad rutaRallyförare, formel 1-förare och vi vanliga trafikanter, alla kör vi bilar – och alla har vi bilar som någon gång trasslar och går sönder. Här får du tips på hur du till  fixar ett ganska vanlig skada på din bil – en lättare lackskada efter stenskott.

Stenskott i lacken

Du är ute och kör på landsvägen, plötsligt hör du en ljudlig smäll – något har träffat  bilen. När du kommer hem så identifierar du skadan som visar sig vara ett stenskott – inte så trevligt alls. Men det är inte så svårt som man kan tro att reparera, helst inte om skadan inte är så stor. Såhär skall du gå tillväga:

Införskaffa rätt grejor

  • Sandpapper, ett grövre och ett finare, förslagsvis grovlek 200 och grovlek 2000
  • En liten stålborste på pinne
  • Morakniv eller motsvarande
  • Bättringsfärg med RÄTT färgkod för din bil, klarlack samt rubbing
  • Avfettning och polermedel.

Laga lacken

  1. Börja med att rengöra noggrant med avfettning runt skadan.
  2. Använd knivsudden för att skrapa bort ALL lös lack. Det är viktigt att ingen lös lack blir kvar.
  3. Som nyTag det grövre sandpappret och putsa bort all rost, och det är lika viktigt att få bort all rost som det är att få bort all lös lack.
  4. Lägg på färgen med den lilla penseln som följer med. Var försiktig så att färgen bara hamnar i skadan, den blir snabbt trögflytande och torkar snart.
  5. Tag det finare sandpappret för att få bort alla eventuella ojämnheter. Ett vanligt tips brukar vara att ha några dropp med vatten på slipytan och att använda en liten träkloss för att få ytan så plan som bara möjligt.
  6. Polera med en klick rubbing och polera fint.

Nu är grundreparationen gjord, men för att få det snyggt så kan du behandla skadan ytterligare med klarlack och mer slipning. Lägger du ner den tid som krävs så kommer det att se ut som att skadan aldrig existerat! När vi gör dessa reparationer så använder vi oss av bilvårdsprodukter från Mekanika, deras flytande rubbing från Sonax är perfekt när det handlar om lite mattare lackar som skall repareras. På mer klarlackade ytor bör du dock vara mer försiktig med den, även om den är betydligt lättare att jobba med än fasta rubbingmedel med mer grovkorniga polerkorn.

Category(s): Motorsport